2018: Vårmønstringen 1. mai
«Husk at Jaguarer faktisk er bygget for også å kunne brukes i regnvær!» Det sa Fred Ljone da jeg snublet over ham rett etter parkering på årets Vårmønstring, en av de våteste og kaldeste i klubbens historie. Og det går kanskje an å trøste seg med at den blandingen av sludd og regn som preget det meste av årets show kom drivende direkte fra de britiske øyer? Klubbens sekretær Torgeir Haugen hadde lagt avsted fra Telemark tidlig på morgenen i sin Mark VIII med sommerdekk, men måtte snu på Meheia da snøen satte inn. Så ble det Skoda i stedet! Flere andre hadde lignende opplevelser. Så årets mønstring ble annerledes. Men ble den dårligere? Egentlig ikke!
Den sosiale siden fikk en hjemmeseier
i årets arrangement. Folk klynget seg sammen under paraplyene ute mens man kommenterte biler, og inne var det lunt og hyggelig med peisvarme og varm kaffe. JagShop hadde mye og til dels nytt å by på under tak, og stemningen var faktisk god. Selv har jeg alltid opplevet 1. mai som en ganske hektisk dag med mange og sterke inntrykk, ofte i sviende solskinn og ‘mye å rekke over’ hvis en skal rapportere i tekst og bilder. I år var alt så mye roligere. Det ble tid til mer personlig snakk. Og selv om ikke antallet biler var stort, var det som alltid mye flott å se.
Utsatt – uansett
Det er umulig å drive utendørs bilmønstring i Norge uten risiko for at været knuser hele greia. Egentlig har vi vært mest heldige gjennom åra, også når det gjelder Sommermøtene. En gang var vi heldigere enn vi kunne håpet på: Da vi møttes på Geilo for noen år tilbake var været vått og trått – men da hadde vi en innedørs hall der vi parkerte våre Jaguarer. Det blir spennende på årets 40-års utendørs Concours i Holmenkollen … vi krysser fingrene. Det gjelder jo mer enn bare å feire oss selv – for åpne arrangementer skaper goodwill og hjelper til med å rekruttere nye medlemmer.
En mer intim atmosfære
Det er 50 år siden XJ Serie 1 kom på markedet og oppnådde status som ‘verdens vakreste saloon’. Det måtte jo markeres, og på programmet sto det at Eyolf Hanssen og Bjørn Teigen skulle holde et kåseri over temaet. Kanskje hadde det vært strevsom å gjennomføre ute med høyttaleranlegg og mye ståk og leven. Men nå fungerte det utmerket inne mens peisilden spredte sin varme ro over forsamlingen. Både modellutviklingen og motorvariantene fikk vi en bra oversikt over, og det er artig å se folk flest lytte andektig til temaer som problemer knyttet til utskifting av styringer til eksosventiler, eller håndfresing av ventilseter og shimming av toppen i en XK-motor! Det er håp for alle!
Hele reportasjen og bildene ser du i Jaguaren 2–2018. Hilsen Åsmund Lindal.