Jaguar V6 D Sovereign Portfolio
Har valgt å ta avskjed med min flotte jaguar, et samleobjekt og en kronjuvel av en bil. Dette er en Sovereign Portfolio. Bilen er ekstremt sjelden og er produsert i utrolig små nummer; 140 for Nord-Amerika, 100 til Storbritannia og bare 50 for resten av verden. Denne er den siste modellen med det «gamle» designet, altså den nyeste modellen som faktisk ser ut som og føles ut som en “ekte” Jaguar. Det er altså en sovereign portfolio modell, som er toppnivået av utstyr og detaljer. Dette gir en egen følelse av håndverk og design både på utsiden og innsiden av bilen. Dette innebærer for eksempel at interiøret er skinn, semsket skinn og ull, og fargen på bilen er celestial black (blå) som er eksklusiv for portfoliomodellene. Det er ventilerte seter med varme og kulde, soltak, elektrisk gardin bak, varme i bakseter, bord til dem i baksetet. Cruise kontroll, ryggesensor, bluetooth til telefon, touchskjerm, navigasjon, cd-veksler, Chrome speil med blinklys og lys under, adaptiv luftfjæring, ASL, Valet mode, automatisk justering av ratt ved ut og inngang av bilen. Memory funksjon til ratt, pedal og sete. Varmekabler i front, bakrute og speil.
Mesteparten av bilen er lagd av aluminium og er derfor bare 1 652 kg selv om bilen er over 5m lang. Den har en kraftig V6 2,7d twinturbo, som produserer 207hk og 450nm. Motoren er drivstoffgjerrig (0,6 på mila på langkjøring) og veldig pålitelig. Den har fulgt serviceintervallene den skal (24.000km), men det er bare ført inn i serviceheftet til 65 000km. Har kvitteringer på servicer gjort etter dette.
Den har to sett med 18″ felger, begge har sommerdekk på seg. Det ene settet er sjeldne felger som gjør at bilen skiller seg ekstra ut. De kom opprinnelig på Super V8 versjonen, og de koster omtrent 40 000kr å få importert brukt til Norge, da de er ute av produksjon og lite ble produsert. Begge settene har dessverre små skader fra forrige eier.
Forrige eier har informert om at girkassen er blitt byttet til en helt ny en ganske nylig, jeg har ikke fått kvitteringer på dette. Dette ble gjort av Jaguar Sandven. Deler av dette ble betalt av Jaguar Norge da bilen er sjelden og ble ansett som bevaringsverdig, ble jeg fortalt.
Det er et par ting som trenger fiks for å få bilen i toppform:
• Skinnet på dekselet til soltaket har løsnet, dette bør fikses om en vil lukke innerluka helt.
• En skramme på venstre dørhåndtak bak.
• En eksoslekkasje som er beskrevet i en tidligere service.
Det bør også nevnes at bilen har vært kollisjonsskadet tidligere og den ble kjøpt opp av et bilskadefirma som fikset den og solgte den til min far. Bilen fikk skade i bagasjerommet. I praksis så har bilen bare hatt tre eiere som har brukt den til eget bruk. Han som kjøpte den ny, min far og så meg. Bilen er veldig godt tatt vare på.
Pris kan diskuteres, da jeg er usikker på hvor mye bilen er verdt. Bilen står i Bergen
Hilsen Samuel Robson Gardner
samuelrobsongardner@gmail.com
Tlf 919 94 186