2016: «Norwegian XK Die-Hards»

Jepp, vi klarte det! skriver Fred Ljone i en begeistret e-post til medlemmene i norsk XK-register. Den e-posten datt også ned i redaktørens mailboks, så derved får også resten av Jaguarklubben et skråblikk inn i hva denne noblere del av entusiastene driver med. Fred har sammen med Morten Larsen skrevet og fotografert fra Helårsklubbens vårmønstring på Frognerseteren i vinter, og fått forside og stort oppslag i The XK Gazette. Og som Fred slår fast: «Dette leses over hele verden, spesielt i USA og Australia!»

Han skriver videre:
«Redaksjonen i The XK Club’s velredigerte magasin var formidabelt begeistret for temaet og benyttet langt fler fotos enn jeg hadde trodd. Til og med Bjørn G. Johannesen med co-pilot Baard Ingvaldsen fra turen i 2010 ble gjengitt. E-type guru Mor-ten Larsen gjorde knall fotografering. De av dere som stiller neste år vil naturligvis bli profilert i Representative’s News i den klubben som gir oss XK-folk de klart beste rabattene på dele- og utstyrskjøp hos alle kjente, internasjonale leverandører.» Vi stuegriser som bare surkler rundt i våre saloons kan bare gratulere! Fred skriver videre: «Hvem har erfaring fra styreservo og kanskje tannstang? Det er kommet opp ønske her og der om å gjøre våre XK-vogner enklere å håndtere, og det hadde vært spennende å høre om noen av dere har erfaring fra de nye, elektriske servoinstallasjonene på rattstammen. Har noen av dere også konvertert til tannstangstyring på XK 120? Hva med eventuell kombinasjon av de to? Stemmer det at man kan gå på bilopphuggerier og få slike enheter fra mer moderne biler som alternativ til de langt dyrere (men på den annen side mer veltilpassede) tilleggsutstyr fra Jaguar-firma?»

California-oppleveler
«Jeg er for øvrig nylig kommet tilbake fra en meget vellykket California-tur der jeg møtte Frank Gauer, South California representative for the XK Club, i Los Angeles» fortsetter Fred. «Han viste seg å være en usedvanlig trivelig XK-entusiast og timene fløy. Siden traff jeg medlemmene Peter og Justin Jurgens, far og sønn som driver British Sports Cars i San Louis Obispo, et tradisjonelt verksted for klassiske biler, mest engelske. Nærmest et museum. Her traff jeg også Tim Barnes, representant for North California, i fjor. Han er 73 år, historieprofessor, og kjører sin fantastiske 120 OTS racer i diverse baneløp. I samme by finner man også XKs Unlimited, drevet av medlem Jason Len, kamerat av petrolhead Jay Leno. Avslutningsvis, så bodde vi hos min norskamerikanske venn Gordon med lang classic car-historikk. Ferie må ikke bare være avkobling i solen. Men la oss ikke glemme hovedtemaet; bring frem det dere vet om elektrisk servo og eventuell tannstang på XK 120.» • Redigert av Åsmund Lindal.

Fra British Sports Cars i San Louis Obispo, et verksted nærmest som et museum. Fred Ljone overrekker Frank Gauer siste nr av Jaguaren!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *