2015: Arvika, Karlstad og Torsby
Det begynner å bli en bra vane, sa klubbmedlem Arild Hagen under høstens kjøretur gjennom det vakre Värmland. For tredje gang reiste Jaguarklubben på tur til bilmuseer. Første gangen var det med fly til Motormuseet i Riga, forrige høst var det med Jaguarer til Saab museet i Trollhättan og Volvomuseet utenfor Gøteborg. I år gikk turen til Fordonsmuseet i Arvika, Selma Lagerløfs hjem Mårbacka og Fordonsmuseet i Torsby. Overnatting med middag var på Stadshotellet i Karlstad.
10 biler og 18 personer stilte opp
og bega seg inn i Sverige lørdag den 28 august over Magnor og med Arvika med første stopp. Her møtte klubbens gode svenske venn Sven Nordensten også opp med sin flotte 1954 XK 120. For anledningen smykket med norsk og svensk flagg. Arvika Fordonsmuseum har virkelig mye å by på. Flere av deltagerne var spesielt impo-nert av Stanley Steamer fra 1924. Denne dampdrevne bilen kommer ytelsesmessig bra ut av sammenligning med andre biler fra den tiden. Men det tok 20 minutter å varme opp dampen, så turene måtte nok planlegges litt på forhånd. Det var ikke bare å vri om på nøkkelen. Av engelske biler fremhevet en gul Rolls Royce fra 1927 seg. Som gammel tilbeder av Citroen ID og DS var det morsomt å se at de hadde stilt ut en Citroen DS 19 fra 1957 ved siden av forgjengeren en Citroen B 11 Normale fra 1948.
Etter dette givende besøket gikk turen videre til Stadshotellet i Karlstad. Jeg kjenner hotellet fra de ganger jeg kjørte pressebil for KNAs Motorliv i KAKs Svenska vinter rally i 1966 og 67. Under middagen holdt jeg en liten «forelesning» om mine opplevelser i disse kalde vinterløpene. Søndagen startet med en kjøretur under ledelse av Willy Lund som er lokalkjent i området. Gjennom det vakre og solfylte landskapet kjørte vi samlet til hjemmet til den berømte svenske forfatteren Selma Lagerløf. Hun fikk Nobels litteraturpris i 1909. Vår guide ga oss en spennende innføring i Selmas liv og forfatterskap. Guiden greide på en fin måte å formidle den humanitære innstillingen som forfatteren også var kjent for.
Frykensjøens mysterier
Deretter kjørte vi nordover langs Frykensjøen og tok et stopp oppe på det fantastiske utsiktpunktet Tossebergsklätten. Dette sted-et omtales som Gurlita Klätt i Selma Lagerløfs diktning. I flokk og følge kjørte vi så videre til Torsby og Fordonsmuseet som ligger i den vakre Herregårdsparken.» En spesiell attraksjon her er «Frykenbilen». Det er en Scania-Vabis brøytebil som i 1928 ble levert til «Övre Fryksdal vägdistrikt» i Värmland. Under brøyting av en travbane på Frykensjøen i 1936 brast isen og bilen gikk til bunns med den store plogen. Etter 50 år ble bilen lokalisert og hevet og deretter restaurert til kjørbar stand. De gamle delene, særlig førerhuset, som var for rustet til å repareres er montert på en treramme ved siden av den restaurerte bilen. Av mange andre biler, foruten de obligatoriske Volvoer, Saaber og VW var det også prektige amerikanere, blant annet en Chev-rolet «Business Coupe» fra 1937. På samme måte som i Arvika var det også en fin samling med forskjellige motorsykler og radioer.
Norsk Buddy til museet
Snart vil det også komme en norsk bil på dette museet, ettersom de har takket ja til en norskbygget Buddy produsert i Oslo av Buddy Electric AS. Museet i Arvika er også interessert i å få en slik gave. Det er for øvrig allerede levert en slik Buddy som gave til bilmuseet på Fornebu og Z-museet i Telemark. Fordonsmuseet i Arvika har også vist sin interesse for en norsk Buddy. • Reportasje: Øyvind Ursin Kavåg.